آموزش علوم ،دامپزشکی ،بهداشت وسلامتی،پزشکی -vet

هوالفتاح العلبم - اطلبوالعلم من المهد الی لحد

آموزش علوم ،دامپزشکی ،بهداشت وسلامتی،پزشکی -vet

هوالفتاح العلبم - اطلبوالعلم من المهد الی لحد

هوالفتاح العلیم science

بسم الله الرحمن الرحیم  

روز قیامت سه تن شفاعت می کنند : پیامبران، سپس دانشمندان و پس از آن شهیدان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله].   

**** 

مهدی ابراهیمی جعفری                                                          science                                                          

 با سلام قرار بود که از مسایل بهداشتی ِ دامپزشکی و سلامتی  صحبت شود  ولی زیبا تراز این کلام حضرت امیرعلیه السلام به ذهن بنده نیامد که یکی از مصادیق تقوا را مسئولیت دربرابر محیط وحیوانات دانسته اند وکسی که در این زمینه کوتاهی می کند باید خود را ازمسیر تقوا دور بداند. 

***

کمال آدمی، به کمال مسئولیت پذیری اوست. هر چه کسی در مسئولیت پذیری سستی ورزد، تباهی در کارش بیشتر خواهد بود، و هر چه کسی مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد، به کمال بیشتری از نظر اخلاق فردی و اخلاق اداری دست می یابد. امام علی(ع) حیطه مسئولیت پذیری را بسیار گسترده تعیین نموده و از کارگزاران و کارکنان خود خواسته است که نسبت به کلیه کارها و اقدامات، و نیز روابط و مناسبات خود مسئولیت پذیر باشند.
«اتقوا الله فی عباده و بلاده، فانکم مسؤولون حتی عن البقاع والبهائم.»(خطبه شماره 167 نهج البلاغه)از خدا بترسید در حق بندگانش و شهرهایش، زیرا شما مسئولید حتی در برابر سرزمین ها و چارپایان.

اصل مسئولیت پذیری می آموزد که هر کس در هر مرتبه ای که باشد، نسبت به تمام امور و کارهای خود مسئول و پاسخگوست. هیچ کارگزاری نمی تواند هرگونه که خواست با مردم رفتار نماید و خود را نیز پاسخگو نداند. بر این مبنا کسی حق کمترین اهانت و بی احترامی به مردم را ندارد. که افراد حتی نسبت به نوع نگاه و بیان و رفتار خود مسئولند. امام علی(ع) یادآور شده است: «لاتقل ما لایعلم، بل لاتقل کل ما تعلم، فان الله سبحانه قد فرض علی جوارک کلها فرائض یحتج بها علیک یوم القیامه.»(حکمت 382 نهج البلاغه)چیزی را که نمی دانی نگو، حتی بسیاری از چیزهایی را که می دانی، بر زبان نیاور، زیرا خدا بر اعضای تو احکامی واجب کرده است که در روز رستاخیز بدان اعضا بر تو حجت خواهد آورد.  

 

  

 سرمایه‏دارى به‏مسئولیت‏خویش در برابر طبعیت پاینبد نمى‏ماند و در برابر مواهب الاهى متعهدانه رفتار نمى‏کند.
امام على‏«ع‏»:....اتقوا الله فى عباده و بلاده، فانکم مسؤولون حتى عن‏البقاع والبهائم درباره محرومان و شهرها از خدا بپرهیزید، زیرا که شما مسئول هستید حتى درباره آبادیها و حیوانات.
این تعهدى دینى است که حتى به‏گونه‏هاى حیوانى نباید ظلم شود و آبادیها نباید تخریب گردد و منابع حیاتى نباید بیرحمانه و بدون ملاحظات انسانى، مصرف شود. 
 

مقالات نوآوری:http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8709110983  

ره‏آوردهاى اجتماعى نظام "لیبرال - سرمایه‏دارى"

دکتر محمد حکیم‏پور http://www.balagh.net/persian/kalam/kalam_new/25/05.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد